Tillverkningen av Weckmans förnyade trailermodeller har setts över från design och upphandling till produktion och leverans. I vagnarna används nu allt fler råvaror som producerats med miljövänliga metoder. Sedan lanseringen av modellerna har CO2-utsläppen från tillverkningen av trailerstålet minskat med 1,5 miljoner kilo per år.
”Förändringarna i trailerns design och tillverkning har minskat såväl utsläppen från tillverkningen som förbrukningen av råvaror och miljöbelastningen under användningen. Genom förändringarna svarar vi också på kraven i EU-direktiven om konstruktion och maskinsäkerhet för jordbruksmaskiner*”, säger Janne Hiironen, produktlinjechef för Weckmans trailrar.
Mer ekologisk trailerdesign och användning
Vid tillverkningen av de nya trailermodellerna används så lite stål som möjligt och trailrarna testas för att säkerställa att de klarar alla avsedda användningsändamål inom ramen för sin maxlast. ”Vi har konstruerat trailrarnas chassin och flak så att vi använder cirka 40 % färre enskilda stålkomponenter. Förändringen effektiviserar hela produktionskedjan och ökar miljövänligheten genom att minska produktionsmaskinernas energiförbrukning”, säger Hiironen.
Trailrarnas användare har inte glömts bort i förnyelsen. ”En trailer med samma maxlast kan nu bära större nyttolaster, vilket innebär upp till 20 % mindre lastkörning och frigör tid för annat arbete. Varje procent vi kan öka lasten med minskar också bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen med en procent”, förklarar Hiironen.
”Trailrarna är i genomsnitt 10 % lättare, vilket minskar bränsleförbrukningen med 5 % för en traktor som drar dem. Varje 1 000 liter oanvänt bränsle minskar CO2-utsläppen med 3 000 kg”, fortsätter han.
Hållbar tillverkning av trailrar minskar logistikens koldioxidavtryck
De nya
trailrarna är till 99 % robotsvetsade, vilket gör det mycket exakt att upprepa svetsningen, påskyndar tillverkningsprocessen, eliminerar avfall och förbrukar mindre energi. Manuell svetsning har nästan helt övergetts.
Logistikens miljöbelastning är också mindre än tidigare. Oavsett lastklass har alla trailrar huvudsakligen samma delar, medan antalet komponenter har halverats och vagnarnas totalvikt är lägre.
”Vi kan tillverka fler vagnar med mindre råmaterial: vi kan beställa större stållaster samt minska antalet leveranser och därmed utsläppen från materialtransporterna
. Att
använda samma delar minskar också behovet av reservdelar och underhållet samt förbättrar vår service”, säger Hiironen.
Halveringen av antalet komponenter och övergången till robotsvetsning har effektiviserat tillverkningen och minskat den interna logistiken. ”Numera går det inte åt lika mycket tid eller kemikalier till att hantera och förflytta delar som används i tillverkningen. Det här minskar koldioxidavtrycket från vår interna logistik och förkortar våra ledtider: nu kan vi tillverka fyra vagnar på samma tid som en vagn förut”, säger Hiironen.
Ansvarsfull tillverkning av trailrar i Vierumäki
Genom att registrera svetsfogens data i maskinen gör robotsvetsningen det möjligt att exakt kopiera varje fog. ”Våra råmaterial är också fullt spårbara. Våra leverantörer producerar material av jämn kvalitet och vi får väldigt sällan reklamationer. Men om något hänt kan vi utreda orsakerna mycket noggrant och reagera på dem”, säger Hiironen.
Inom ytbehandlingen av vagnarna kommer bolaget att övergå till ny teknik under år 2022. Processen blir betydligt mer miljövänlig, med början i råvarorna, utan att kompromissa med den höga kvaliteten. ”Vi berättar mer om det här nästa år, just nu testar vi de nya målfärgernas hållbarhet”, säger Hiironen.
”I framtiden erbjuder vi också förstklassiga Weckman-produkter tillverkade i återvunna material. År 2030 tillverkas Weckman-trailrarna helt i fossilfritt stål”, fortsätter han och beskriver sina framtidsplaner.
Även efter alla förnyelser förblir principen för Weckmans tillverkning av trailrar den gamla bekanta. ”Kvaliteten på våra produkter har alltid varit ”det bästa du kan köpa i butiken”, det kommer vi inte att överge. En Weckman håller i upp till årtionden i bruk och behöver inte repareras eller bytas ut. Det om något är ekologiskt”, sammanfattar Hiironen.
*SFS-EN 1853:2017 + AC:2019 och SFS-EN ISO 12100
Så här sparar de förnyade Weckman-trailrarna miljön:
10 % lättare vagn → 5 % lägre bränsleförbrukning
20 % mindre lastkörning på grund av högre nyttolaster
40 % färre ståldelar vid trailertillverkningen
1,5 miljoner kg mindre CO2-utsläpp per år från ståltillverkningen