Uudistetun Weckman-perävaunumalliston valmistus on mietitty uudelleen aina suunnittelusta hankintaan, tuotantoon ja toimitukseen. Vaunuissa käytetään entistä enemmän ympäristöystävällisillä menetelmillä tuotettuja raaka-aineita. Vaunuteräksen valmistuksesta aiheutuvat CO2-päästöt ovat lanseerauksen jälkeen vähentyneet 1,5 miljoonalla kilolla vuodessa.
“Muutokset vaunujen suunnittelussa ja valmistuksessa ovat pienentäneet sekä valmistuksen aikaisia päästöjä, raaka-ainemenekkiä että käytön aikaista ympäristökuormaa. Muutoksilla vastaamme myös EU-direktiivien mukaisiin vaateisiin maatalouskoneiden suunnittelusta ja koneturvallisuudesta*”, kertoo Weckman-perävaunujen tuotelinjapäällikkö Janne Hiironen.
Ekologisempaa perävaunusuunnittelua ja -käyttöä
Uuden perävaunumalliston valmistuksessa käytetään mahdollisimman vähän terästä, ja vaunuja testataan, jotta ne kestävät varmasti kaikkia kantavuusluokalleen suunniteltuja käyttötarkoituksia. “Olemme suunnitelleet vaunujen rungot ja lavat niin, että käytämme noin 40 % vähemmän yksittäisiä teräsosia. Muutos tehostaa koko tuotantoketjua ja lisää ympäristöystävällisyyttä vähentämällä valmistuksessa käytettävien koneiden energiankulutusta”, kertoo Hiironen.
Vaunujen käyttäjiä ei ole unohdettu uudistuksessa. “Saman kantavuuden kärryllä saa nyt kuljetettua suurempia hyötykuormia, mikä tarkoittaa jopa 20 % vähemmän kuorma-ajoa ja vapauttaa aikaa muuhun työhön. Jokainen prosentti, jonka kuormaan voi lisätä, vähentää polttoaineen käyttöä sekä CO2-päästöjä prosentilla”, Hiironen avaa.
“Vaunut ovat keskimäärin 10 % kevyempiä, jolloin niitä vetävän traktorin polttoaineenkulutus pienenee 5 %. Jokainen 1 000 litraa käyttämätöntä polttoainetta tulee vähentämään CO2-päästöjä 3 000 kg”, hän jatkaa.
Kestävä perävaunuvalmistus pienentää logistiikan hiilijalanjälkeä
Uudet vaunut valmistetaan 99-prosenttisesti robottihitsaamalla, mikä tekee hitsauksesta erittäin tarkasti toistettavaa, nopeuttaa valmistusprosessia, poistaa hukkaa ja kuluttaa vähemmän energiaa. Käsihitsauksesta on luovuttu lähes kokonaan.
Myös logistiikan aiheuttama ympäristökuorma on aiempaa pienempi. Kaikissa viidessä kantavuusluokan vaunussa on pääosin samat osat, osanimikemäärä on tippunut puoleen ja vaunujen kokonaispainot ovat kevyempiä.
“Saamme tuotettua enemmän vaunuja pienemmällä raaka-ainemäärällä: voimme tilata terästä suuremmissa kuormissa, vähentää toimitusten lukumäärää ja sitä kautta materiaalien kuljetuksesta syntyviä päästöjä. Samojen osien hyödyntäminen helpottaa myös varaosatarpeita ja huoltoa, sekä parantaa palveluamme”, Hiironen kertoo.
Nimikemäärien puolittuminen ja robottihitsaukseen siirtyminen ovat tehostaneet valmistusta ja vähentäneet sisälogistiikkaa. “Valmistuksessa käytettävien osien käsittelyyn ja siirtelyyn menee aiempaa vähemmän aikaa ja kemikaaleja. Tämä pienentää sisälogistiikkamme hiilijalanjälkeä ja nopeuttaa läpimenoaikojamme: voimme nyt valmistaa neljä vaunua aiemmin yhden vaunun vaatimassa ajassa”, Hiironen kertoo.
Vastuullista perävaununvalmistusta Vierumäeltä
Robottihitsaus tekee jokaisesta hitsaussaumasta tarkasti jäljitettävän rekisteröimällä sauman tiedot koneelle. “Myös raaka-aineemme ovat täysin jäljitettävissä. Toimittajamme tuottavat tasalaatuista materiaalia, eikä meille juuri tule reklamaatioita. Jos kuitenkin jotain sattuisi, pystymme selvittämään syyt hyvin tarkkaan ja reagoimaan niihin”, Hiironen toteaa.
Kärryjen pintakäsittelyssä tullaan siirtymään uuteen teknologiaan vuoden 2022 aikana. Prosessista tulee huomattavasti ympäristöystävällisempi aina raaka-aineista lähtien – korkeasta laadusta tinkimättä. “Tästä kerromme lisää ensi vuonna, tällä hetkellä testaamme uusien maalien kestävyyttä”, Hiironen toteaa.
“Tulevaisuudessa tarjoamme myös kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja Weckman-huipputuotteita. Vuonna 2030 valmistamme Weckman-perävaunut täysin fossiilivapaalla teräksellä”, hän jatkaa tulevaisuuden suunnitelmista.
Kaikkien uudistusten jälkeenkin Weckman-vaunutuotannon periaate on sama vanha tuttu. “Tuotteidemme laatu on aina ollut ‘parasta mitä kaupasta saa’ – tästä emme luovu. Weckman kestää käytössä jopa kymmeniä vuosia, eikä sitä tarvitse korjata tai vaihtaa. Tämä jos jokin on ekologisuutta”, Hiironen kiteyttää.
*SFS-EN 1853:2017 + AC:2019 sekä SFS-EN ISO 12100
Näin uudistetut Weckman-perävaunut säästävät ympäristöä:
10 % kevyempi vaunu → 5 % pienempi polttoaineenkulutus
20 % vähemmän kuorma-ajoa suurempien hyötykuormien ansiosta
40 % vähemmän teräsosia vaunujen valmistuksessa
1,5 miljoonaa kiloa vähemmän CO2-päästöjä vuodessa teräksen valmistuksessa